I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, January 5, 2010

Cuti Semester (Seminggu di Kuantan)

Masa cuti semester baru-baru ni, saya dan adik ikhwan telah pergi ke rumah kak bah di Kuantan, Pahang.. almaklum lah, kebosanan akan melanda dalam jiwa saya sekiranya hanya menghabiskan cuti semester selama lebih kurang sebulan lebih di kampung.. saya bertolak dari Marang, Terengganu pada jam 10 pagi (19 Disember 2009) dengan menaiki bas Sani Ekspress..emm, excited jugak adik ikhwan bile dapat naik bas dua tingkat...huhu..saya tiba di Terminal Bas Kuantan agak lambat, lebih kurang pukul 3 petang..entahla, bas tu berhenti kt R&R di Chendor lama sangat kot..sampai je di Terminal Bas Kuantan, memori bersama kawan-kawan yang sama-sama belajar di Kolej Matrikulasi Pahang lebih kurang 3 tahun yang lalu kembali menerjah ruang fikiran saya..pelbagai perasaan mengganggu fikiran saya waktu itu..perasaan gembira,sedih dan rindu saling bertukar tempat dalam jiwa saya..

Setelah lebih kurang 10 minit menunggu, kak bah sekeluarga sampai di Terminal untuk mengambil saya dan adik..masuk aje dalam kereta,saya terus mengambil anak saudara saya (Nur Aqilah) dari pegangan kak bah..emm, rindu sangat kat aqilah..dah lama saya tak jumpa dia..dia makin comel..masa mula-mula saya pegang dia, dia asyik pandang saya je..tak berkelip pulak tu...mungkin dah lama tak tengok saya, sebab tu dia rasa saya ni macam 'orang asing'... huhu..eeeiiii,geramnya saya tengok dia yang comel dan putih tu..

Abg ipar saya (abg sham) membawa kami ke East Coast Mall (ECM).. emm,saya dan adik dapat makan free..hehe..abg sham belanja kami makan di Chicken Rice Shop..bestnye..Alhamdulillah, kenyang..lepas tu kami jalan-jalan dan pusing-pusing di sekitar ECM.. saya tak beli ape-ape pun sebab tak tahu nak beli ape..huhu..lepas tu, kami terus pulang ke rumah kak bah..

Bestnya saya dapat layan kerenah aqilah yang semakin aktif..dia suka sangat guling-guling dan pegang kaki dia..terhibur saya dengan gelagat dia..yang paling saya suka tentang dia ialah dia baik dan suka ketawa!!!..bila saya cakap-cakap dengan dia, dia mesti tersenyum lebar..waaa, makin comel..hehe..malam tu saya menolong kak bah memasak kuew tiaw goreng sebagai juadah makan malam..

Keesokannya....hah, kami ada rancangan besar!!!..hihi..jom pi Bukit Gambang Water Park!!.. pagi tu kami sarapan dengan nasi goreng yang disediakan oleh kak bah sebelum bertolak ke Gambang.. kena la isi perut dulu kan..sebabnya???..di sana tidak dibenarkan untuk membawa makanan.. kami bertolak lebih kurang jam 9.40 pagi..semasa dalam perjalanan, saya sempat melihat Kolej Matrikulasi Pahang (KMPh) yang telah lama saya tinggalkan..banyaknya kenangan saya bersama kawan-kawan dan pensyarah di sana..kami sampai di sana pada jam 10.15 pagi.. Alhamdulillah,cuaca elok di sana..walaupun kami sampai awal (apa yang kami fikir), namun lebih ramai yang sampai lebih awal dari kami!!!..

Selepas simpan semua barang dalam locker, kami pun enjoy la..hehe..tapi,tak termasuk kak bah, sebab kak bah kena jaga aqilah..kannn...macam-macam aktiviti yang kami buat di sana!!..yang paling tak boleh dilupakan ialah "papan gelongsor,kepala di bawah,kaki di atas" (tak tahu nama sebenarnya ape)..mula-mulanya saya tak nak join abg sham dan adik main gelongsor tu,tapi bile fikir balik, macam rugi lak kalau sekadar tengok je...huhu..so, saya pun join la diaorang..huh, memang dahsyat la gelongsor tu..pucat lesi saya dibuatnya..sampai terbatuk-batuk dan nak termuntah..saya dah berjanji dengan diri saya sendiri bahawa itulah kali terakhir saya main gelongsor tu..dah tak sanggup untuk rasa perasaan gerun,takut,meremang bulu roma masa meluncur kat atas gelongsor tu...Ya Allah,rasa macam saya sedang terjatuh dari bangunan 8 tingkat!!..bayangkan,kepala dulu yang gelongsor,baru diikuti badan..dahla gelongsor tu sangat tinggi!!!..huh,nasib baik tak terpelanting..hah, satu lagi, masa mula-mula turun dari papan gelongsor tu, kami turun bersama (waktu dan kedudukan yang sama)..tapi, bile dah sampai bawah, saya di depan, abg sham di tengah, dan adik di belakang..hahaha..kenapa ek??..nak tahu jawapannya,teka la sendiri...hihi..

Kesian kat kak bah sebab tak boleh sertai kami kerana pegang aqilah..tapi,kak bah sempat jugak main air sikit-sikit..ramai jugak saya tengok pak cik dan mak cik yang datang..mungkin anan-anak mereka yang ajak kot..Kami makan roti dengan sosej sebelum pulang..masa kami tengah makan,tiba-tiba hujan turun..mula-mula tak la lebat sangat..tapi makin lama makin lebat..so, kami buat keputusan untuk pulang memandangkan waktu tu sudah pukul 2 petang dan kami belum solat..aqilah lak asyik menangis (mungkin nak tido atau sejuk sebab hujan).. sebelum pulang, kami sempat singgah di kedai cenderamata untuk beli sesuatu sebagai kenangan.. saya dan adik beli key-chain berbentuk ikan (abg sham belanja..hehe)..lepas tu kami bertolak pulang..dalam pukul 2.45 kami sampai di Kuantan..kami sangat penat tetapi yang penting, satu pengalaman yang best di Bukit Gambang Water Park!!..

Pada hari isnin dan seterusnya ,saya dan adik tinggal berdua di rumah kak bah, aqilah kat rumah pengasuh (sebelah rumah je)..emm,nampaknya adik sedikit bosan kerana kalau kat kampung, dari pagi sampai petang dia akan bermain dengan kawan-kawan dia..kalau kt Kuantan,dia hanya duduk di depan TV..huhu..hari isnin dan selasa, abg sham pi kursus kat Putrajaya..hari rabu (malam), kami pi rumah kak mihah (sepupu saya)..takde la jauh sangat kot...kat rumah kak mihah, kami makan-makan dan sembang-sembang...emm, aqilah lak dah pandai asyik nak suruh dukung dia..saya dan adik bergilir-gilir dukung dia..biasa la,baby kalau dia tengok macam ramai je kat rumah dia,dia nak manja-manja la,nak suruh dukung je..kalau letak atas tilam je,mesti dia nangis..tapi dia masih lagi budak yang baik..=)

Lastly, pada hari khamis (petang), saya, adik dan kak bah sekeluarga pulang ke kampung di Marang Terengganu..Dalam pukul 10 malam, kami sampai di rumah bonda dan ayahanda tercinta..saya menghabiskan masa yang masih ada selama dua hari lagi sebelum berangkat ke KL dengan sebaik-baiknya..(rindu kat mak, ayah dan kampung halaman)

Terima kasih yang tak terhingga buat mak dan ayah yang selama ini sentiasa memberi sokongan dan semangat untuk saya agar tabah berusaha demi menggenggam segulung ijazah..terima kasih jugak buat adik-beradik serta ipar saya yang selama ini banyak membantu saya dari segi sokongan, kewangan dan lain-lain..i love you all so much..salam sayang dan rindu buat keluarga saya...doakan saya di sini..

No comments: